Härifrån visar jag till min nya blogg där du kan följa mig och min judo mot Paralympics i London judonicolina.blogspot.com Jag skriver inte längre på denna blogg som jag startade på Paralympics i Beijing 2008.

måndag 18 maj 2009

Visby!

Hejsan!!!
Igår kom jag hem från Visby där vi varit sedan i torsdags. Detta var första gången jag var på Gottland och jag tyckte att det var ganska bra. Saffranpannkakan var nog det bästa! =)

Det var Sofia och jag som åkte som ungdomsrepresentanter för SHIF med Emelie W som ledsagare eftersom vi ju inte fixar att sticka iväg själva pga att vi ju inte ser.

Först var det en träff för ungdomarna från de olika förbunden, detta var torsdagen och halva fredagen. På torsdagen fick vi prova på gottländska idrotter t.ex. Perk, varpa, sparke bleistre, dra hank och rövkrok. Det var riktigt kul! Perken var det ända som jag inte fixade fullt ut eftersom man ju ska kasta bollen mellan sig och sådär och det funkade ju inte att fånga… Men Varpa var riktigt kul tyckte jag!

Sedan fick vi också lyssna på när David lega pratade om lite allt möjligt men främst om sitt idrottande. Det var väldigt intressant tyckte jag! Han är riktigt duktig på att prata!
På middagen var det en musikfrågesport men den var så grymt svår! Jag kunde absolut inga svar! =) men det var kul ändå! I mitt lag var det Sofia, Jag och en kille från skidförbundet(längd) och en kille från bowlingförbundet. Även om vi inte kunde så mycket så var det kul!

Fredagens aktiviteter bestod i att diskutera motioner vilket vi gjorde i princip hela förmiddagen. Det var lite pinsamt då de frågade mig ”och vad tycker ditt förbund om detta?” Och jag fick svara ”ingen aning faktiskt”… Varpå jag fick förklara att vi inte kommit så långt med arbetet med ungdomsinflytande i SHIF men att det är på gång.

På eftermiddagen drog RF stämman igång.
Hur var stämman då? Jo den var intressant men i mellan åt var det ärligt talat rätt segt =)
Stämman höll på till klockan 9 på kvällen med ett avbrott för middagen.
Efter stämmans slut gick vi runt och letade mat eftersom vi var ganska hungriga alla tre… Men vi hittade ingenting så vi fick ge upp efter ett tag och lägga oss istället.

Lördagens aktiviteter bestod av stämmor från 9 till 5. Först var det sisu stämma ungefär till 12 och sedan var det RF stämman igen. Vi hann faktiskt gå runt i Visby en liten stund Sofia, Emelie och jag. Innanför murarna finns det ju inte så mycket men kommer man utanför så var det en del affärer. Jag köpte 2 linnen det gjorde också Emelie och Fia köpte en schal och någon typ av plånbok… Men det var inte länge vi var borta, kanske 1,5 h, max!
Sedan på kvällen var det fäst med middag och underhållning. Det var trevligt men vi gick vid halv 12 eller så. Så vi hann se nästan hela omröstningen i melodifestivalen! Det var ju görkul att Norge vann!

På söndagen var det stämma igen och den varade fram till 12 ungefär. 12.25 gick vår buss till flygplatsen och när vi var där tjeckade vi in, gick igenom säkerhetskontrollen och allt det där. Planet till Stockholm var litet och det tog ungefär 55 min. Men det var försenat så bytet i Stockholm var minst sagt stressigt! Men, vi kom hem iaf och det var en bra helg.

Hur var det då? Togs det några viktiga beslut på stämman? Ja det tyckte jag, iaf några. Sisu bytte ordförande, David Lega blev invald i RF styrelse vilket jag tror är riktigt bra för handikappidrotten i Sverige! Jag läste på SHIF hemsida att detta var första gången någon med bakgrund i handikappidrotten kommit in i RF styrelse! Så det var ju verkligen på tiden! =) Han var väldigt glad efteråt kan jag säga! =)

dessutom fick RF 2 nya medlemsförbund, Karaten och Dart. Det var väldigt intressant där med Karaten eftersom RS föreslog att de inte skulle tas med men stämman röstade för så tja jag trodde inte att Karaten skulle få komma med men det fick de ändå!

Det var flera ungdomar ungefär 3 =) som blev invalda i olika styrelser och valberedningar så detta var ju riktigt roligt! Jag tror aldrig att det varit så många unga som blivit invalda förut!

Kari Marklund(ordförande i SHIF) sa något riktigt bra en gång då han var uppe. Han sa ”många av våra paralympier har inte blivit paralympier tack vare bra gympalärare och bra skolidrott utan tvärt om trots dåliga lärare och dålig skolidrott”. Det tyckte jag var väldigt bra sagt, jag tror att det är viktigt för folk inom RF, SISU och även folk från de olika förbunden att höra hur det verkligen är för annars finns risken att de tror att det är på ett sätt som det faktiskt inte är. De flesta funktionshindrade har extremt skitdålig idrottsundervisning!


Nicolina

1 kommentar:

Johan sa...

Ja, det låter ju som det var hyfsat i alla fall =)
Kul med Lega där =) Det var någon annan vars blogg jag läste som också hade lyssnat på honom för ett tag sedan och tyckte också han var skitbra! Så man kanske borde försöka lyssna på han någon gång =)
Jag läste faktiskt att karaten och darten blev invalda =) Lite kul ändå =)

Ha de bra i alla fall!

Kramar!