Härifrån visar jag till min nya blogg där du kan följa mig och min judo mot Paralympics i London judonicolina.blogspot.com Jag skriver inte längre på denna blogg som jag startade på Paralympics i Beijing 2008.

fredag 13 mars 2009

lördag = kurs

Hejsan!
På lördagsmorgonen gick jag upp ganska tidigt för att klockan 9 befinna mig på Kviberg där det skulle vara en kurs, på förmiddagen handlade det om kost vilket var väldigt intressant och på eftermiddagen var det prat om styrketräning och stabilitetsträning.

Det var väldigt bra att höra om kost, jag har faktiskt inte varit på någon kostföreläsning tidigare och det var väldigt intressant även om det var lite mycket prat om vad de olika ämnena som man behöver få i sig heter... Men det kanske jag bara tycker för att jag aldrig kan komma ihåg vad de heter och sådär men i för sig så är det nog inte det viktigaste häller…

Sedan gick vi ner till Regementet för att äta lunch, det var någon kycklinggryta med ris vilket var ganska gott.

där efter gick vi tillbaks till Kviberg för att först lyssna på en föreläsning om typ hur viktigt det är med stabilitetsträning. Jag viste ju att det var viktigt redan innan men inte hur viktigt det faktiskt är! Han berättade t.ex en ganska intressant grej som jag aldrig hört innan, det var att det som gör att många synskadade har ont i nacke och axlar är för att de går och spänner sig och därför lyfter man upp axlarna lite och det skapar en spänning typ som kommer leda till att man får ont. Och det som gör att man spänner sig på det här sättet är för att man inte har stabiliteten i kroppen alltså man har ju svårare att hålla balansen om man inte ser och så har man inte full koll på sin kropp… Så om man hade tränat upp stabiliteten bättre skulle man slippa värken i nacke och axlar…

Efter den föreläsningen gick vi till gymmet där han visade hur man skulle jobba med de olika maskinerna på bästa sätt… Sedan var det hantlar och efter det stretching övningar. Gissa vem som fick vara testperson? Jo jag… Men det var ju ändå ganska bra eftersom jag var den som ser sämst…

Efter utbildningen åkte jag till en kompis, vi åt middag och kollade på melodifestivalen tillsammans. Det var kul men jag kan ärligt talat inte fatta hur folk kan tycka att hon Karolin av Ugglas är bra!

Ha det bra!
Nicolina

1 kommentar:

Anonym sa...

Visste du inte det där med nacken och det? Det visste ju t.o.m. jag haha =P

Alltså, jag kan slå vad om att Caroline af Ugglas vinner hela skiten alltså! Var är det här på väg? hehe =P

Puss och kram!